Wikia

CSI: Crime Scene Investigation (meestal aangeduid als CSI of CSI: Las Vegas) is een populaire, Emmy Award-winnende CBS tv-serie die het onderzoek van een team van forensische wetenschappers in Las Vegas volgt als ze de omstandigheden onthullen achter de mysterieuze en ongewone sterfgevallen en misdaden begaan. De show heeft geleid tot twee spin-offs, elk genietend van hun eigen succes. De eerste spin-off, die debuteerde in september 2002, is gevestigd in Miami (CSI: Miami) en de tweede van de show speelt zich af in New York (CSI:NY), debuteerde in september 2004. CSI wordt geproduceerd in samenwerking met het Canadese mediabedrijf Alliance Atlantis. De show heeft zijn 14de seizoen afgesloten. Op 13 maart 2014 kondigde CBS het 15de seizoen van CBS aan.

Waar Gaat CSI Over? Edit

De show volgt de zaken van de Crime Scene Investigation divisie van de politie van Las Vegas, meestal aangeduid met de officieren van van de Las Vegas Crime Lab. Anthony E. Zuiker koos ervoor om de serie in Las Vegas af te laten spelen omdat die stad de een na beste actieve is in de Verenigde Staten, na het FBI-lab in Quantico, Virginia. De divisie lost misdaden bijna geheel door middel van forensische bewijzen op. Onderzoeken leiden vaak tot taboe onderwerpen, zoals seksuele afwijkingen.

Stijl Edit

Stijlistisch heeft de show gunstige vergelijkingen met Quincy en The X-Files getrokken. De serie staat bekend om zijn ongewone camerastandpunten, percussieve bewerkingstechnieken, hi-tech gadgets, gedetailleerde technische discussies, en de grafische uitbeelding van de kogel trajecten, bloed straalsoorten, orgaanschade, methode van bewijs herstel en de reconstructie van de misdaad. Deze techniek van het schieten van extreme close-ups wordt in de media genoemd als "CSI Shot". Veel afleveringen zijn voorzien van lange scenes waarin experimenten, tests of andere technische werkzaamheden in detail geportretteerd worden, met minimale geluidseffecten en bijbehorende muziek - een techniek die doet denken aan Mission Impossible.

Hoewel geweld een belangrijke rol speelt in de serie, in termen van feitelijk gedrag van de onderzoekers is de serie minder gewelddadig (maar seksueler) dan zijn directe spin-off CSI:Miami. De onderzoekers van Las Vegas maken zelden gebruik van dodelijk geweld. Gil Grissom, de supervisor van het misdaadlab, heeft zelfs afkeer uitgesproken voor het dragen van een vuurwapen, en Warrick Brown en Nick Stokes hebben nauwelijks begaanbare deskundigheid over vuurwapens.

Openingsthema Edit

De opening credits beschikken clips voor belangrijke castleden van de vorige seizoenen. Sinds de start is het openingslied van CSI "Who Are You", geschreven door Pete Townshend met zang van zanger Roger Daltrey van The Who.

Personages Edit

Huidige Cast Edit

De cast van seizoen 13:

Voormalige castleden Edit

Trivia Edit

  • Met ingang van het televisieseizoen 2013/2014 is het de enige CSI serie die nog op tv is.
  • De enige CSI die allebei de hoofdrolspelers verliest.
  • Heeft de meeste belangrijke castleden die de show verlieten

Bron Edit

Around Wikia's network

Random Wiki