Wikia

Actrice
112px-Shue

Naam

Elisabeth Shue

Personage

Julie Finlay

Geboortedatum

6 oktober 1963

Geboorteplaats

Wilmington, Delaware, USA

Elisabeth Judson Shue is een Amerikaanse actrice. Shue werd geboren op 6 oktober 1963 en is bekend voor haar filmrollen in The Karate Kid (1984), Adventures in Babysitting (1987), Cocktail (1988), Back to the Future Part II (1989), Back to the Future Part III (1990), Leaving Las Vegas (1995), The Saint (1997) en Hollow Man in 2000. Shue heeft 5 acteer awards gewonnen en was genomineerd voor een Academy Award, een Golden Globe en voor een BAFTA.

In februari 2012 begon Shue Julie Finlay te spelen in de CBS politie drama CSI: Crime Scene Investigation.

Vroegere Leven Edit

Shue is geboren in Wilmington in Delaware. Shue's moeder Anne Brewster was de vice-president van de private banking-afdeling bij een Chemical Banking Corporation, terwijl haar vader, James William Shue, een advocaat en een vastgoedontwikkelaar was en daarnaast de president was van de International Food and Beverage Corporation. Shue groeide op in Bergen en Essex provincies in New Jersey. Haar ouders gingen scheiden toen zij nog maar 9 jaar oud was. Ze heeft ook een jonger broertje Andrew. Hij werkt ook als acteur en is vooral bekend om zijn rol als Billy Campbell in Fox's Melrose Place. Shue studeerde af van Columbia High School in Maplewood in New Jersey, waar zij en haar broertje ingewijd werden in de Hall of Fame in 1994.

Shue ging ook naar Wellesley College en tijdens haar eerste jaar werd ze geïnspireerd door een vriend om te gaan werken in tv-commercials als een manier om te betalen voor college. Shue ging in 1985 naar Harvard University waarvan ze weg ging om een acteercarrière na te streven. In hetzelfde jaar dat zij Harvard verliet, overleed haar broer door een zwemongeval tijdens een familievakantie. Ze keerde in 1997 terug naar Harvard en heeft haar BA in politieke wetenschappen voltooid in 2000.

Persoonlijke Leven Edit

Shue's vrienden en familie kennen haar als "Lisa". Ze trouwde met de filmdirecteur David Guggenheim. Haar zoon Miles werd geboren op 11 november 1997. De middelste naam van Miles is William om haar broer te eren. Op 19 maart 2001 beviel Shue van haar eerste dochter Stella Street en op 18 juni 2006 van hun derde kind Agnes Charles.

Bron Edit

Around Wikia's network

Random Wiki