Wikia

Acteur
124px-Eric.jpg

Naam

Eric Kyle Szmanda

Personage

Greg Sanders

Geboortedatum

24 juli 1975

Geboorteplaats

Milwaukee, Winsconsin, USA

Eric Kyle Szmanda is een Pools-Amerikaanse acteur. Hij speelt Greg Sanders in de televisie misdaad drama CSI: Crime Scene Investigation. Een rol die hij speelt vanaf het begin van de serie in 2000.

Biografie Edit

Eric is geboren in Milwaukee in Winsconsin. Zijn ouders zijn Don en Elaine Szmanda, en hij heeft 2 broers, Brett en Rob. Hij ging naar de Mukwonga High School en studeerde op zijn 19de af aan de American Academy of Dramatic Arts in Pasadena. Toen hij op school zat, begon hij een marketing stage bij de muziek conglomeraat BMG en verhuisde hij naar Chicago om een voltijd baan te hebben in de muziek. Zijn oudoom Ray Szmanda is de "Menard's Guy", een lokale celebrity in het midden-westen, beroemd voor zijn enthousiaste advertenties voor Menard's bouwmarkten.

Carrière Edit

CSI Edit

In 2000 begon Eric een terugkerende rol in CSI: Crime Scene Investigation in de eerste 2 seizoenen, als Greg Sanders, een laboratorium analist en onderzoeker, voordat hij werd toegevoegd aan de main cast van CSI in het derde seizoen. Hij veranderde zijn haarstijl vaak om zijn personage te laten uitblinken omdat hij de meeste tijd in het lab doorbracht met een witte jas aan.

Activisme Edit

Eric support de U.S. Campaign for Burma en reisde naar Thailand om de condities te zien van de Birmese vluchtelingen die hun land ontvlucht zijn.

Persoonlijke leven Edit

Toen Eric begon met acteren adviseerde een filmproducer hem om zijn achternaam te veranderen, denkende dat de meeste mensen hebben geen idee hoe je het uitspreekt. Eén van zijn broers is een leraar en Eric bezocht vaak zijn lessen om de studenten te verrassen. Eric is een zeer goede vriend van Burlesque danseres Dita Von Teese. Hij was ook een van de 6 gasten tijdens haar huwelijk met Marilyn Manson in Ierland.

Filmografie Edit

  • The Net (1998 - 1999) als Jacob "Sorcerer" Resh
  • Dodge's City (1999, TV) als Johnny Dodge
  • Oh Baby (2000, TV) als Brent
  • Zoe, Duncan, Jack & Jane (2000, TV) als Max
  • 100 Girls (2000) als Sam
  • FreakyLinks (2000, TV) als Eli
  • Big Time (2000) als Avery
  • Three Sisters (2001, TV) als Dave
  • The Division (2001, TV) als Mark
  • The Rules of Attraction (2002) als NYU Film Student
  • CSI: Crime Scene Investigation (2000) als Greg Sanders
  • FreakyLinks (2000) als Tunnel-Dwelling Bum
  • True Vinyl (2000) als Billy Thompson
  • Rules of Attraction (2002) als NYU Film Student
  • Snow Wonder (2005) als Luke

Bron Edit

Around Wikia's network

Random Wiki