Wikia

Acteur
102px-Gary

Naam

Gary Dourdan (geboren als Gary Robert Durdin)

Personage

Warrick Brown

Geboortedatum

11 december 1966

Geboorteplaats

Philadelphia, Pennsylvania, USA

Gary Dourdan is een Amerikaanse acteur. Hij is het meest bekend om zijn rol als Warrick Brown in CSI: Crime Scene Investigation.

Biografie Edit

Gary is geboren als Gary Robert Durdin in Philadelphia, Pennsylvania. Hij is de zoon van Sandy, een lerares en modeontwerper, en Robert Durdin, een ondernemer en agent voor jazzmusici. Gary is de jongste van 5 kinderen. Toen hij 6 jaar oud was werd zijn oudere broer Darryl vermoord terwijl ze op vakantie waren in Haïti; de zaak is onopgelost. In zijn jeugd is hij samen met zijn familie naar Willingboro in New Jersey verhuist. Zijn hobby's hielden onder andere acteren, muziek en kunst in. Later verhuisde Gary naar New York waar hij als portier werkte bij een repetitiestudio, waar hij een aantal veelbelovende jonge artiesten heeft ontmoet.

Carrière Edit

Gary speelde in verschillende bands in New Yotk in de vroege jaren '90 en trad op in het regionale theater. Hij had zijn eerste break toen Debbie Allen hem castte als Shazza Zulu in A Different World, gebaseerd op een tape van hem in een avant-gardistisch toneelstuk. In 1996 verscheen Gary in Lois & Clark: The New Adventures of Superman waar hij een assistent in speelde. In 1997 speelde Gary het personage Christie, de eerste stuurman, crack-shot, en de tweede in bevel van het ruimteschip Betty, in de film Alien Resurrection. Hij verschijnt ook in de films Playing God en Thursday, en is op televisie te zien in de Dick Wolf productie Swift Justice en speelde een terugkerende rol in de Showtime-serie Soul Food, totdat hij de rol kreeg van Warrick Brown in CSI: Crime Scene Investigation. In 2007 speelde hij de personage van Cameron, het vriendje van Rowena Price in de film Perfect Stranger.

CSI: Crime Scene Investigation Edit

Gary's meest bekende rol begon als een castlid van de originele CSI-serie, die debuteerde op 6 oktober 2000. Hij speelde analist Warrick Brown, die een beladen verleden had met gokproblemen. Door in Las Vegas te werken was zijn personage in staat om zijn persoonlijke ervaringen vanaf de straat te gebruiken voor zijn carrière. Uiteindelijk vecht hij tegen zijn demonen gedurende de show in plaats van ze te overwinnen.

In 2008 waren er speculaties in de media rondom Gary's contractonderhandelingen met CBS. De partijen konden geen overeenkomst bereiken, en als gevolg daarvan werd het contract niet verlengd. Op 14 april 2008 werd gemeld dat Gary de show zou verlaten. In de seizoensfinale van seizoen 8 werd het personage van Gary neergeschoten en voor dood achtergelaten op het einde van de aflevering. De première van seizoen 9 onthulde Gary's personage stervend in de armen van zijn vriend Gil Grissom.

Persoonlijke leven Edit

Gary trouwde in 1992 met model Roshumba Williams; twee jaar later waren ze weer gescheiden. Hij heeft 2 kinderen: een zoon, Lyric, met Cynthia Hadden en een dochter, Nyla, met Jennifer Sutton.

Gary is van Afro-Amerikaanse, Amerika-Indiaanse, Joodse, Franse, Ierse en Schotse afkomst.

Op 28 april 2008 werd Gary gearresteerd in Palm Springs nadat een politieagent " cocaïne, heroïne, ecstasy, diverse geneesmiddelen op recept en parafernalia" bij hem had gevonden. Hij werd vervolgens ingeboekt in de Palm Springs gevangenis op beschuldiging van het in bezit hebben van verdovende middelen en het bezit van gevaarlijke drugs.

Op 13 juni 2011 werd Gary gearresteerd nadat hij met zijn auto crashte in twee geparkeerde auto's. Hij werd beschuldigd van drugsbezit en het bezit van parafernalia.De beschuldiging van drugsbezit verviel 2 maanden later.

Op 6 november 2011 werd Gary gearresteerd in zijn eigen huis in Venice in Californië naar aanleiding van een vermeende ruzie met zijn ex-vriendin, Nicole Vail Cannizarro. Haar neus was gebroken tijdens de ruzie. Op 1 december 2011 gaf de rechter hem een 3-jarig straatverbod en bedreigde hem met een gevangenisstraf als het werd geschonden.

Bron Edit

Around Wikia's network

Random Wiki