Wikia

Personage CSI Las Vegas
248px-Paul.jpg

Naam

Paul Millander
Rechter Douglas Mason

Geslacht

Man (geboren vrouw)

Familie

Paul Millander (vader, overleden)
Isabelle Millander (moeder, overleden)
Faith Mason (vrouw)
Craig Mason (geadopteerde zoon)

Stad

Las Vegas

Beroep

Winkeleigenaar
Rechter

Pathologie

Seriemoordenaar

Status

Overleden

Gespeeld door

Matt O'Toole

Eerste aflevering

Pilot

Paul Millander, geboren als Pauline Millander, was een transgender seriemoordenaar. Hij is het best bekend als de aartsvijand van Gil Grissom.

Achtergrond Edit

Geboren als een meisje genaamd Pauline, Paul was getuige van de moord op zijn vader als kind. De twee verdachten werden nooit veroordeeld omdat Paul niet in staat was om effectief te getuigen in de rechtbank, ook al had hij de moord gezien. Hij gaf zichzelf de schuld bij zijn ineffectiviteit als getuige van de moord op zijn vader, en kwam uiteindelijk tot de overtuiging dat een man in staat moest zijn om zijn vader te redden. Pauline onderging vervolgens een geslachtsveranderingsoperatie en veranderde zijn naam in Paul. Als gevolg van deze verandering werd zijn relatie met zijn moeder gespannen.

Seizoen 1 Edit

Pilot Edit

Paul komt voor het eerst in beeld als zijn vingerafdrukken op de taperecorder die gebruikt is voor Royce Harmon's afscheidsbrief. Gil Grissom ontmoet en ondervraagt hem, en leert dat Paul een bedrijf heeft dat Halloween kostuums maakt genaamd Halloweird (dit deed zijn vader ook voordat hij overleed). Hij maakte een mal van zijn eigen hand voor een nep bloedige arm. Omdat de afdruk in gebakken vet werd gemaakt, concludeerde Grissom dat Paul's vingerafdruk zo op de plaats delict terecht is gekomen. Iedereen kan die hand gekocht hebben en het op de plaats delict plaatsen.

Anonymous Edit

Er wordt al snel weer een andere zelfmoord gevonden en weer is Paul's vingerafdruk aanwezig. Grissom denkt nog steeds dat het een afleidingsmanoeuvre is maar tegen het einde van de aflevering wordt een dakloze man gebruikt door de moordenaar en geeft hij het CSI-team de beschrijving van Paul als de man die hem benaderde. Grissom realiseert zich dat hij misleid is en dat het al die tijd al Paul was. Grissom reist naar Paul's werkplaats en vindt een leeg pand afgezien van een kruk met een brief erop gericht aan Grissom. Er staat niets op het papier geschreven, waardoor het Grissom en het team niets verteld. De aflevering eindigt met dat Paul het CSI-lab binnenloopt en naar Grissom vraagt. Hij wordt verteld dat Grissom er niet is en hij vraagt de bediende om aan Grissom te vertellen dat een "vriend" langsgekomen is. Als hij wil vertrekken kijkt hij naar de bewakingscamera en zwaait hij.

Seizoen 2 Edit

Identity Crisis Edit

Paul wordt niet meer gezien totdat er weer een zelfmoord opduikt die er precies zo uit ziet als de vorige twee, behalve dat het gedaan is in een leeg pakhuis in plaats van een woning, zoals bij de anderen. Het team realiseert zich dat Paul het op middelbare vaders heeft gemunt die op dezelfde dag jarig zijn als zijn vader.

Het CSI-team is ook van oordeel dat hij een dubbelleven leidt, een als Paul Millander en een als Rechter Douglas Mason. Als Douglas Mason heeft hij een respectabele baan, een vrouw en een geadopteerde zoon. Als Gil Grissom bij hem op bezoek gaat beweert hij dat hij geen Paul Millander kent en stelt de dubbelganger theorie als verklaring waarom ze er precies hetzelfde uitzien. Grissom neemt een monster van Paul's vingerafdruk nadat hij de tralies raakt in de gevangenis maar ontdekt later dat de vingerafdrukken van rechter Douglas Mason zijn. Douglas nodigt Grissom uit om bij hem en zijn gezin te komen eten. Het wordt later ontdekt dat de vingerafdrukken van Paul's vader zijn.

Grissom heeft uiteindelijk genoeg bewijs om Paul Millander/Douglas Mason te arresteren maar Paul ontsnapt weer uit hechtenis en keert terug naar huis waar zijn moeder woont. Hij vermoordt haar en eindigt uiteindelijk zijn eigen leven op dezelfde manier waarop hij zijn slachtoffers vermoorde en waarop zijn vader's "zelfmoord" werd opgevoerd, met een taperecorder met een zelfmoordbericht. Grissom vindt hem in zijn bad in de laatste scene van de aflevering.

Vervolgens wordt er geconstateerd dat Paul en Grissom dezelfde verjaardag hebben.

Modus Operandi Edit

Alle mannelijke slachtoffers van Paul waren in scene gezet op dezelfde manier dat zijn vader's moord in scene was gezet toen hij werd vermoord: schotwond in de borst, op een slaapzak in de badkuip geplaatst in hun huizen met een opgenomen afscheidsbrief waarin het slachtoffer zijn naam, leeftijd en adres vertelt, en zich verontschuldigd aan zijn moeder. Op de eerste twee plaats delicten, liet Paul een raam openstaan na de moord, zodat de geur van de lichamen iemand in de buurt zou waarschuwen, zodat ze werden gevonden. Bovendien waren alle mannelijke slachtoffers geboren op 17 augustus van verschillende jaren, in aflopende volgorde; de eerste werd geboren in 1959, de andere in 1958 etc. Hij vond zijn slachtoffers bij zijn tweede baan als verkeersrechter, omdat ze allemaal verkeersboetes hadden. Hij vermoordde zijn moeder echter door haar in haar borst te steken.

Bekende slachtoffers Edit

2000

  • 29 september: Royce Harmon
  • 23 november: Stuart Rampler

2002

  • 16 januari: Pete Walker
  • 17 januari: Isabelle Millander

Aantekening Edit

  • Paul was de eerste seriemoordenaar in de CSI-franchise.
  • Hij is slechts 1 van de 8 moordenaars die in meer dan 1 aflevering van CSI te zien is.

Bron Edit

Around Wikia's network

Random Wiki